Projektowanie ubioru

Od pomysłu do pokazu – jak powstała kolekcja „Lake”

 „Lake” – kolekcja ubiorów młodzieżowych wykorzystująca różne technologie

Pomysł na stworzenie kolekcji „Lake” narodził się podczas wycieczki, która odbyła się w ramach zajęć na II roku studiów. Założeniem było zaprojektowanie kolekcji ubiorów młodzieżowych z  tkaniny bawełnianej, poddanej różnym technologiom wykończeniowym. Celem było uzyskanie zróżnicowanych efektów wizualnych i właściwości użytkowych przy ograniczeniu się do jednego starannie dobranego surowca.

Dlaczego bawełna? Naturalne włókna bawełniane posiadają dobrą higroskopijność, mają wysoką odporność na ścieranie, nie elektryzują się a przede wszystkim dobrze się barwią. Równie starannie wybrane zostały nici, wkłady klejone oraz zamki, których właściwości pozawalały na ich zabarwienie w gotowym ubiorze.

Wszystkie asortymenty kolekcji przed podjęciem zamierzonych przeze mnie działań były białe. Następnie ubiory zostały na przykład barwione, pokryte substancjami chemicznymi nadającymi im między innymi efekt skóry czy spękaliny. Naniesiono na nie również grafikę przy pomocy lasera. Dzięki odpowiedniemu natężeniu promienia powstały dodatkowo ażurowe wzory.

Jak podaje Leksykon włókiennictwa: „apretura w dawnym pojęciu służyła głównie do zafałszowania rzeczywistych wartości tkaniny, podniesienia jej cech i wartości handlowej, a wszystkie efekty wykończenia znikały po wypraniu.”[1] W swojej pracy zamierzałam przedstawić nowe oblicze końcowej obróbki tkanin, w oparciu o technologie oferowane przez firmę KNK KANAKA, która specjalizuje się w tej dziedzinie. Firma działa od 2004 roku i ma swoją siedzibę w Łodzi.

Kolekcja skierowana jest do młodzieży w wieku 13-16 lat. Osoby reprezentujące wybraną przeze mnie grupę mają silną potrzebę manifestowania swojej odmienności, poszukiwania i kształtowania własnego charakteru oraz stylu. Działają one wbrew zasadom i utartym schematom. Starają się dorównać starszym kolegom. Sposób ubierania oraz stylizacja w dużej mierze kształtuje pozycję w grupie. Dlatego młodzi ludzie szukają oryginalnych rozwiązań, które wyróżnią ich, a także zwrócą uwagę innych.

W swojej kolekcji zaproponowałam proste formy ubiorów o charakterze rekreacyjno–sportowym. Wśród nich znalazły się koszulki, kamizelki, bluzki, okrycia wierzchnie, spodnie z zakładkami (długie i krótkie), sukienki, tuniki. Przeważające linie w kolekcji to sylwetka I oraz sylwetka H. Dzięki zastosowaniu zaszewek ubiory są lekko dopasowane do ciała, jednocześnie nie tracą luźnego charakteru dzięki zastosowaniu na przykład rękawów kimonowych lub zakładek. Moim zadaniem było zainteresowanie tej grupy wiekowej unikalnym i niepowtarzalnym wykończeniem tkaniny, z której kolekcja została odszyta. Fakt, że technologia pozwala na dużą ingerencję projektanta podczas obróbki, wpływa na możliwość personalizacji produktu.

Źródło inspiracji dla mojej kolekcji stanowi fauna i flora jeziora oraz to, co z tym szczególnie związane–wędkarstwo, jako jedna z form spędzania wolnego czasu. Kolorystyka kolekcji jest chłodna, wypisująca się w gamę żywych turkusów i błękitów, stonowanych granatów, bieli wynikających z przejść tonalnych kolorów.

Kolorystyka kolekcji.

Przy tworzeniu wzorów wykorzystany został motyw ryb występujących w polskich jeziorach, a także wzór łuski. Na wybranych asortymentach kolekcji zobaczyć możemy: karasia, leszcza, okonia, płoć, wzdręgę, sielawę, szczupaka i ukleję. Efekty plastyczne, wynikające z zastosowanych technologii jak na przykład powstające struktury na tkaninie czy też niejednolite farbowanie powierzchni, są próbą odtworzenia wrażeń powstałych podczas obserwacji dna jeziora oraz odbić światła w wodzie o różnej porze dnia.

Grafika wykorzystana w projektach.

Elementami uzupełniającymi kolekcję są komplety obuwia sportowego oraz torby i plecaki, poddane takim samym procesom wykańczalniczym jak odzież. W przypadku obuwia tego rodzaju obróbkę stosowano w firmie KNK KANAKA po raz pierwszy, dlatego efekt końcowy wyrobów był trudny do przewidzenia. Z tego powodu wykonano szereg prób. Miało to na celu zminimalizowanie uszkodzeń na docelowym produkcie. Funkcję zdobniczą o charakterze biżuteryjnym stanowią suwaki, broszki oraz kolczyki, które zostały skonstruowane z przynęt wędkarskich jakimi są mieniące się błyski.

Nie obyło się bez niespodzianek. Podczas pierwszej próby, gdy w ubiorze pojawiło się połączenie dwóch różnych efektów, okazało się, że ten sam barwnik z innymi odczynnikami chemicznymi reaguje zupełnie inaczej. Spowodowało to znaczne różnice w kolorze.

Różnica w kolorze przy zastosowaniu różnych efektów na jednym asortymencie

Wszystkie efekty są przekładalne na produkcję. Koszty zależą w głównej mierze od ilości zastosowanych procesów na modelu, czasu pracy a także ilości produkowanej odzieży. Większość ubiorów wchodzących w skład kolekcji oscylowałaby w granicach cenowych akceptowalnych przez samą grupę docelową. Niektóre jednak stanowią przedmiot unikatowy, o podwyższonej wartości.

Zastosowane efekty:

Rezerwowanie wybarwień (polega na izolowaniu części tkaniny przed barwnikiem)

Barwienie tzw. Old Dye (wybarwienie szwów)

Efekt skóry

Efekt spękaliny

Farbowanie tonalne

Efekt rosy

Grafika naniesiona przy użyciu lasera

Wzór wypalony przy użyciu lasera

Przedstawiam Wam zdjęcia mojej kolekcji
oraz film z pokazu Gali dyplomowej udostępniony przez Politechnikę Łódzką.

więcej zdjęć z sesji na moim Facebooku TUTAJ, znajdziecie tam również zdjęcia z przygotowań oraz pokazu dyplomowego

Jak Wam się podoba efekt końcowy?

Pozdrawiam MJ


[1] M. Michałowska, Leksykon włókiennictwa, Warszawa 2006, s.19.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *